Методична робота





Використання ІКТ на уроках в системі освіти для сталого розвитку
   Основна роль вчителя сьогодні – не лише дати певну суму знань учневі, а й навчити його вчитися, самостійно здобувати знання, застосовувати їх на практиці, тобто формувати компетентності як загальну здатність, що базується на знаннях, досвіді та цінностях особистості.
По-друге, вчитель повинен бути готовим до сучасної соціальної ролі, тобто формувати самодостатню, конкурентоспроможну людину. Перехід до профільної школи ставить цілу низку нових вимог до педагога. Тут він повинен бути готовим варіювати зміст, вимоги, підходи до викладання предмета.
   А головне, вчитель повинен бути готовим до професійного сприйняття нових технологій навчальної діяльності.
Професор Університету штата Канзас Майк Уеш формулюючи деякі базові ідеї нового підходу до освіти, звернув увагу на доступність знань в сучасному світі та отримання їх у будь-якому місці. «Знання буквально «в повітрі». І все, що потрібно людині для отримання доступу до всього корпусу знань, це пристрій та вміння їм користуватися».
   Цитую «Чим більше ми розуміємо, що цифрова інформація всюди, що всі ми постійно зв'язані, тим очевидніше стає те, що ніхто з нас більше не годиться на роль мудреця за кафедрою. Ніхто не може бути «розумніший за всіх». Ми всі одночасно вчителі та учні. Ми велика спільнота вчителів та учнів, де кожен вчиться у іншого і вчить іншого. І сучасні діти, активно беруть участь у цьому масовому співробітництві, вимагають і заслуговують того, щоб ми принесли це розуміння в аудиторії і класи»
   З розвитком і поширенням новітніх технологій однією зі складових професійної компетентності вчителя є компетентність у сфері інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ).
   У процесі навчання важлива не інформаційна технологія сама собою, а те, наскільки її використання реалізує досягнення освітніх цілей. Власне кажучи, нині освіта стоїть перед важливим завданням: навчитися правильно, оптимально і нешкідливо застосовувати комп’ютер. Роль комп’ютера  на уроці більш складна: його використання в навчальному процесі допомагає вчителю зробити урок динамічним, цільовим, насиченим, яскравим, таким, що запам’ятовується надовго.
Використання комп'ютерних програм на уроках породжує в учнів інтерес, якого так часто не вистачає під час навчання. Сама присутність комп'ютера робить урок незвичним та незабутнім, а значить, запам'ятається велика частина того, про що йшлося.

Використання ІКТ дає можливість вирішувати такі актуальні питання:
  • використовувати у навчанні здобутки новітніх інформаційних  технологій;
  • удосконалювати навички самостійної роботи учнів в інформаційних базах даних, мережі Інтернет;
  •  інтенсифікувати історичну освіту, поліпшити засвоєння учнями знань зі шкільного курсу історії, зробити процес навчання цікавішим і змістовнішим.

Використання ІКТ в комплекті з традиційним підручником сприяє наступному:

  • забезпечує особистісноорієнтований та диференційований підхід у навчанні;
  • забезпечує реалізацію інтерактивного підходу (постійне спілкування з ПК, постановка запитань, які цікавлять учня та отримання відповідей на них);
  • підвищує пізнавальну активність учнів за рахунок різноманітної відео - та аудіо інформації;
  • здійснює контроль завдяки тестуванню і системи запитань для самоконтролю.

Комп’ютери в навчальному процесі виконують такі дидактичні функції:
  •  підсилення унаочнення;
  • забезпечення науковості навчання;
  •  розвиток пізнавальних інтересів і здібностей учнів;
  • підвищення якості знань, умінь і навичок школярів;
  • прискорення темпу навчання;
  • поліпшення усвідомлення і запам'ятовування навчального матеріалу;
  • активізація самостійної роботи учнів;
  • зв'язок теорії з практикою;
  • індивідуалізація навчання;
  • контроль за засвоєнням знань.

Необхідність використання ком’ютерних технологій веде до докорінної перебудови різноманітних сторін діяльності, в тому числі навчальної. Кожен вчитель повинен вміти працювати на комп’ютері, самостійно розробляти теоретичні відомості з необхідними зображеннями, тести та інші завдання, щоб вміти провести урок на належному науково-методичному рівні. Це зумовлює необхідність оволодіння кожним майбутнім учителем інформаційною культурою. Під останньою розуміють сукупність методів, прийомів і навичок по збиранню, зберіганню, обробці та створенню освітньої інформації.
Вимоги до вмінь педагогічних працівників щодо використання ІКТ.
● створювати текстові документи, таблиці, малюнки, діаграми, презентації; 
● використовувати функції Інтернет-технології, локальних мереж, баз даних; 
● здійснювати анкетування, діагностування, тестування, пошук необхідно їінформації за допомогою мережі Інтернет; 
● розробляти власні електронні продукти (розробки уроків, демонстраційний матеріал); 
● поєднувати готові електронні продукти (електронні підручники, енциклопедії, навчальні програми, демонстраційні програми тощо) у своїй професійній діяльності. 
 У навчально-виховному процесі комп’ютери використовуються за такими основними напрямами:
1. Як засіб індивідуалізації навчання. Під час індивідуальної роботи учнів за комп’ютером досягаються значні успіхи у засвоєнні матеріалу. Комп’ютер здатен фіксувати всі етапи роботи учня і оцінювати їх. Вчитель же будь-коли може проаналізувати його дії.
 2. Як потужне джерело додаткової інформації. За допомогою ПК можна отримувати величезну кількість інформації, яку можна використати в навчальному процесі. Але потрібно пам’ятати, що комп’ютер не повинен замінювати підручники, книги та інші джерела інформації.
3. Як засіб оцінювання, обліку та реєстрації знань. Використовуючи тестові програми можна досить ефективно оцінити знання учнів, при можливості ПК може надати необхідні рекомендації щодо виправлення помилок.
 4. Як потужний засіб творчої діяльності учня. Використання методу проектів дає можливість творчої роботи як кожного учня окремо так і групи учнів.
          Використання інформаційно-комунікативних технологій можливе на будь-якому етапі уроку.
   Вибір конкретного засобу залежить щонайменше  від   таких факторів:
  • технічне забезпечення навчально-виховного процесу в конкретному навчальному кабінеті;
  • рівень підготовки вчителя і учнів до використання ІКТ;
  • стабільність роботи програми / ППЗ, надійність збереження результатів діяльності учнів та вчителя;
  • забезпечення програмними засобами з дотриманням ліцензійних угод відповідно до чинного законодавства.

Тип уроку
Використання ІКТ
 Комбінований урок
Використання проектора, CD-дисків, навчальних програм, демонстраційних програм, Internet, моделюючих програм
Урок вивчення нового
матеріалу
Використання проектора, CD-дисків, навчальних програм, демонстраційних програм, Internet, моделюючих програм
Урок закріплення знань,
вдосконалення  умінь і
навичок
Використання навчально – контролюючих програм, моделюючих систем
Урок узагальнення  і
систематизації
Використання моделюючих систем
Урок контролю і корекції знань, умінь і навичок
Використання програм з тестовими системами.

          Ефективне використання комп’ютера  в навчально – виховному процесі залежить від програмного забезпечення. Комп’ютерні програми з поділяються за дидактичними цілями.
         Навчальні програми  подають новий матеріал у вигляді окремих, логічно поєднаних блоків і закінчуються набором запитань або тестів. Ці програми сприяють засвоєнню нової інформації та спрямовують процес навчання залежно від рівня знань та індивідуальних здібностей учнів.
         Тренувальні  або програми – тренажери розраховані на повторення і закріплення вивченого матеріалу.
Імітаційно – моделюючі програми  дозволяють вивчати будь – який розділ на основі моделі. Маніпулюючи доступними для зміни параметрами фізичних величин, учень за реакцією моделюючої системи визначає діапазон їх допустимих змін і усвідомлює суть процесів, які здійснюються під його керівництвом.
         Діагностичні, контролюючі програми складають переважно на основі тестів. Вони призначені для діагностування, перевірки й оцінювання знань, умінь і навичок учнів.
         Бази даних це джерела інформації з різних галузей знань, у яких за допомогою питань відшукують необхідні відповіді, наприклад, для пояснення фізичних понять і термінів.
         Інструментальні програми дають можливість учням самостійно розв’язувати задачі за короткий час із меншими зусиллями. Вони звільняють від рутинної обчислювальної та статистичної роботи, надаючи учню свободу у виборі методів розв’язання конкретних задач і простір для творчості.
         Інтегровані навчальні програми  поєднують в собі ознаки двох або трьох перерахованих вище класів.
Використання ІКТ на уроках має свої переваги та недоліки.

Переваги використання ІКТ.

·        Роблять навчання мобільним, диференційованим та індивідуальним
·        Навчання, орієнтоване на учнів
·        Підсилюють  мотивацію навчання
·        Активізують роботу учнів
·        Підсилюють пізнавальну діяльність учнів
·        Сприяють формуванню наукового світогляду учнів
·        Підвищують інтерес до вивчення
·        Розвиток творчих здібностей учнів
·        Підвищення рівня знань і усвідомлення їх практичного застосування.


Недоліки використання ІКТ.
  1. Використання ІКТ у системі навчальної роботи вимагає попередньої ґрунтовної підготовки від вчителя.
  2. Підготовка уроку з використанням ІКТ потребує значних витрат часу в порівнянні зі звичайним уроком.
  3. Вибір засобу ТЗН утруднюється відсутністю  науково – обґрунтованого комплексного аналізу їх використання та методичних рекомендацій.

Комп’ютер  -  це новий вимір у просторі навчання. Це необхідний помічник учителя, інструмент для досягнення ним педагогічних цілей, але не панацея від усіх освітніх проблем. Комп’ютер ні в якому разі не замінить традиційної книжки, ні в якому разі не замінить живого спілкування з учителем, впливу особистості вчителя на учнів. Комп’ютер не може замінити вчителя, але вчителя замінить, той вчитель, який володіє комп’ютерними технологіями. Тому перед кожним із нас постає завдання досконало оволодіти ІКТ, використання яких на уроках допоможе нам реалізувати завдання освіти для сталого розвитку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий